FEYK MA’LUMOTLAR QANDAY TARQALADI? BOTLAR, ODAMLAR, TROLLAR VA MIKROTARGETING

Authors

  • Zayniddin Abdurahmonov

Keywords:

Botlar, trolling, mikrotargeting, cookie-fayllar, ijtimoiy media platformalari, soxta yangiliklar, heshteg, noto‘g‘ri ma’lumotlar

Abstract

Ushbu maqolada biz botlar va oddiy odamlar soxta xabarlarni qanday tarqatishini; odamlarning veb-saytlarga tashrifini qayd qilishda cookie-fayllardan qanday foydalanishini, shaxsiy profillarni yaratishni o'rganamiz va ularga eng ko'p qabul qiladigan soxta yangiliklar kontentini ko'rsatamiz. Shuningdek, biz trollarni, ya'ni yolg‘on xabar tarqatish va noto'g‘ri ma'lumotlarni avj oldirish uchun ijtimoiy tarmoqlarda akkaunt ochgan odamlarni ham ko'rib chiqamiz.

References

C. A. de L. S. Berente Nikolas, "Bu ijtimoiy bot axloqsiz ish tutyaptimi?", ACM xabarlari, jild. 60, yo'q. 9, 29–31-betlar, 2017 yil sentyabr, https://10.1145/3126492.

Y. Boshmaf, I. Musluxov, K. Beznosov va M. Ripeanu, “Ijtimoiy botnetni loyihalash va tahlil qilish”, Kompyuter tarmoqlari: Kompyuter va telekommunikatsiya tarmoqlari xalqaro jurnali, jild. 57, yo'q. 2, 556–578-bet, 2013 yil fevral, https://10.1016/j.comnet.2012.06.006.

F. Morstatter, L. Vu, T. H. Nazer, K. M. Karli va X. Liu, "Botni aniqlashga yangi yondashuv: aniqlik va eslab qolish o'rtasidagi muvozanatni saqlash", 2016 yilda IEEE/ACM ijtimoiy sohadagi yutuqlar bo'yicha xalqaro konferentsiya Tarmoqlarni tahlil qilish va qazib olish (ASONAM), 2016 yil avgust, 533–540-betlar. https://10.1109/ASONAM.2016.7752287.

E. Ferrara, O. Varol, C. Davis, F. Menczer va A. Flammini, "The Rise of Social Bots", Communications of ACM, vol. 59, yo'q. 7, 96–104-betlar, 2016 yil iyun, https://10.1145/2818717.

C. Vatt, ekstremistik tarkib va rus tilidagi dezinformatsiyalar: Yechimlarni topish uchun texnologiya bilan ishlash. 2017. Kirilgan: 2018 yil 02 avgust. [Onlayn]. Mavjud:https://www.judiciary.senate.gov/imo/media/doc/10-3117%20Watts%20Testimony.pdf

N. Confessore va G. J. X. Dance, “Soxta akkauntlarga qarshi kurash, Twitter millionlab obunachilarni kesish uchun”, The New York Times, 13-iyul, 2018-yil. https://www.nytimes.com/2018/07/11/Technology/twitter-fake-followers.html (2018-yil 02-avgust).

S. Vosoughi, D. Roy va S. Aral, "The Spread of True and False News Internet", Science, jild. 359, yo'q. 6380, 1146–1151-betlar, 2018 yil mart, https://10.1126/science.aap9559.

J. B. Valter va J. Jang, “Ishtirokchi veb-saytlardagi aloqa jarayonlari”, Journal of Computer-mediated Communication, jild. 18, yo'q. 1, 2–15-betlar, 2012 yil oktyabr, https://10.1111/j.1083-6101.2012.01592.x.

J. B. Valter, J. Jang va A. A. H. Edvards, “Veb 2.0 muhitida salomatlik bo'yicha maslahatlarni baholash: foydalanuvchilar tomonidan yaratilgan bir nechta omillarning OIV bo'yicha maslahatlarni qabul qilishga ta'siri,” Health Communication, jild. 33, yo'q. 1, 57–67-betlar, 2018 yil yanvar, https://10.1080/10410236.2016.1242036.

E. C. Tandok, Z. V. Lim va R. Ling, “Fake News”ni aniqlash: ilmiy ta’riflar tipologiyasi, raqamli jurnalistika, jild. 6, yo'q. 2, 137–153-betlar, 2018 yil fevral, https://10.1080/21670811.2017.1360143.

B. A. Lyons, J. M. Montgomeri, A. M. Guess, B. Nyhan va J. Reifler, “Yangiliklar hukmlariga haddan tashqari ishonch yolg‘on xabarlarga sezgirlik bilan bog‘liq”, Milliy Fanlar Akademiyasi materiallari, jild. 118, yo'q. 23, p. e2019527118, 2021 yil iyun, https://10.1073/pnas.2019527118.

S. Lohr, “Toʻgʻri: yolgʻon xabarlar tezroq va kengroq tarqaladi. Va odamlar aybdor”, The New York Times, 08-iyun, 2018-yil. https://www.nytimes.com/2018/03/08/technology/twitter-fake-news-research.html (kirish 02-avgust. , 2018).

"Ijtimoiy Media Analytics (SMA) nima?" texnopediya. https://www.techopedia.com/definition/13853/social-media-analytics-sma (kirish 2018-yil 2-avgust).

D. Nield, “Siz, ehtimol, Facebook sizni kuzatadigan barcha usullarni bilmassiz”, Gizmodo, 08-iyun, 2017-yil. https://fieldguide.gizmodo.com/all-the-ways-facebook-tracks- you-that-that-you-might-no-1795604150 (kirish 2018-yil 02-avgust).

N. Tiku, “Siz veb-saytni ko'rib chiqyapsiz. Bu kompaniyalar sizning har bir harakatingizni yozib olishlari mumkin,” Wired, 2017-yil 16-noyabr. https://www.wired.com/story/the-dark-side-of-replay-sessions-that-record-your-every- move-online/ (2018-yil 02-avgust).

M. Curtin, “Facebook maʼlumotlaringiz Cambridge Analytica tomonidan oʻgʻirlanganmi? Mana buni qanday aytish mumkin,” Inc.com, 11-aprel, 2018-yil. https://www.inc.com/melanie-curtin/was-your-facebook-data-stolen-by-cambridge-analytica-heres-how- to-tell.html (2018-yil 02-avgust).

J. Olbrayt, “#Election2016: Propaganda-lytics & Weaponized Shadow Trackers,” Medium, 22-noyabr, 2016-yil. https://medium.com/@d1gi/election2016-propaganda-lytics-weaponized-shadow-trackers -a6c9281f5ef9 (2018-yil 02-avgust).

Amerika Qo'shma Shtatlari v. Internet Research Agency va boshqalar. 2018. [Onlayn]. Mavjud: https://www.justice.gov/file/1035477/download

L. Bénichou, “Internetning eng zaharli trollari … Vermontda yashaydimi?”, Wired, 22-avgust, 2017-yil. Kirish: 07-avgust, 2018-yil. [Onlayn]. Mavjud: https://www.wired.com/2017/08/internet-troll-map/

Downloads

Published

2024-06-22

How to Cite

Abdurahmonov, Z. (2024). FEYK MA’LUMOTLAR QANDAY TARQALADI? BOTLAR, ODAMLAR, TROLLAR VA MIKROTARGETING. ILMIY TADQIQOT VA INNOVATSIYA, 3(2), 33–42. Retrieved from https://ilmiytadqiqot.uz/index.php/iti/article/view/242